Zoeken in blog
In dit laatste deel uit de serie ‘Customer Experience ontleed’ richt ik mij graag op klantbezieling. Veel mensen starten enthousiast met nieuwe initiatieven. Maar het percentage mensen dat afhaakt doordat ze teveel energie verliezen aan het steeds tegen alle bestaande muren opboxen, is vrij groot. Mensen haken af en soms branden ze zelfs echt op. Terwijl juist een lange adem nodig is om customer experience (CEx) echt in de hele organisatie te borgen. Dus hoe voorkom je dat als je zelf die CEx-professional bent? Of als je die organisatie bent die graag CEx succesvol in zijn organisatie wil borgen? In dit artikel lessons learned, vanuit beide perspectieven.
Er zit wat mij betreft een groot verschil in het levend krijgen van customer experience en het levend houden van customer experience (CEx). Ook in de benodigde competenties in beide fasen. Dus kijk goed of je voor beide fasen zelf de juiste persoon bent of dat je meer matcht met het bouwen of juist het levend houden. Voor beide fasen 7 tips die in de praktijk succesvol zijn geweest.
Als de direct betrokkenen deze leidraad aanhouden, is de kans van slagen uiteraard niet gegarendeerd, maar wel een stuk groter dan wanneer je hier geen aandacht aan besteedt.
Uiteindelijk kan geen enkel initiatief dat zo breed is als customer experience zonder draagvlak binnen een organisatie. Maar wanneer moet management of directie haar rol pakken? En wanneer niet? Wat ligt daar en wat ligt bij de projectorganisatie en bij de professional(s) zelf?
Nou, wat let ons nou nog om heel Nederland te vullen met de meest klantgerichte, efficiënte dienstverlenende organisaties (bedrijven en overheid!) van de wereld?
Lees hier de andere artikelen in de Customer Experience mini-serie