Luister jij écht naar je klant?

Luisteren… we doen het iedere dag, vaak zonder erbij na te denken. Naar muziek, het weerbericht, onze geliefden en collega’s. En natuurlijk luisteren we ook naar onze klant. Maar, wat maakt nu het verschil tussen luisteren en echt horen wat iemand zegt? Wat maakt het verschil tussen vertellen en echt gehoord worden?

Een wijs man liet mij ooit het Chinese teken voor luisteren zien. Ken je het? Dit teken bestaat uit meerdere woorden die samen staan voor luisteren: Oor, jij, oog, onverdeelde aandacht en hart. Voor mij was het een openbaring toen ik dit voor het eerst zag. In dit beeld ligt alles besloten wat er nodig is om echt te luisteren.

Oor. Die snappen we meestal nog wel. Die hebben we nodig om te kunnen horen dus ook om te luisteren. Het verschil tussen horen en luisteren zit in de andere onderdelen.

Jij. Luisteren gaat niet over jou, het gaat over die ander. We luisteren dus niet om vervolgens te kunnen vertellen over onszelf. We luisteren omdat we oprecht geïnteresseerd zijn in wat JIJ te vertellen hebt. Daarom stellen we vragen als we reageren.

Oog. We luisteren niet alleen met onze oren, we doen dit ook met onze ogen. Door echt te zien. Wat gebeurt er met jou als jij je verhaal vertelt. Wat zegt je gezicht, je lichaamshouding, je bewegingen die je bewust en onbewust maakt. Wat we zien voegt waarde toe aan wat we horen.

Onverdeelde aandacht. Als we écht luisteren dan hebben we volle aandacht voor degene die vertelt. We worden niet gedreven door tijd. We zijn op die ander gericht en laten ons niet afleiden door de omgeving. Of door onze eigen gedachten die afdwalen.

Hart. Luisteren met je hart. Voelen wat die ander vertelt, het je laten raken. Dit maakt dat we ons verbonden voelen met elkaar en met de verhalen die verteld worden.

‘Ja, oké, en nu?’ denk je misschien. Nu even helemaal niets. Alleen dit. Alleen luisteren. Probeer het eens en zie wat het je brengt. Thuis en op het werk. Met je collega’s en je klanten. Echt luisteren geeft energie, en echt gehoord worden ook. Soms is er niets meer nodig, soms wel. Maar het begint bij echt luisteren.

google+

linkedin

Zoeken in blog